Το μεγαλομεσαίο SUV της Hyundai με το όνομα Santa Fe ολοκληρώνει πλέον τον κύκλο της 4ης γενιάς παραμένοντας πιστό στις αξίες της μάρκας που εστιάζει στους χώρους, τον εξοπλισμό και την ποιότητα κατασκευής, στοιχεία που εκτιμώνται από το καταναλωτικό κοινό της κατηγορίας D-SUV που ανήκει το συγκεκριμένο μοντέλο.

Το επιβλητικό, με βελτιωμένη αεροδυναμική (Cd:0,33) όχημα προσφέρεται μόνο σε υβριδικές & plug-in εκδόσεις, όπως αυτή που οδηγήσαμε πρόσφατα και σας παρουσιάζουμε στις παρακάτω γραμμές.

Εκτός – Εντός

Με μήκος 4,785 μ. και μεταξόνιο 2.765 χιλιοστών οι χώροι για επιβάτες και αποσκευές είναι ιδιαίτερα πλούσιοι και με μεγάλη ευελιξία στη διαμόρφωση. Το μοντέλο προσφέρεται με τρεις σειρές καθισμάτων (με επιλογή 6θέσιου ή 7θέσιου) με τα καθίσματα της δεύτερης σειράς να είναι ρυθμιζόμενα κατά μήκος.

Στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας με την 6θέσια διάταξη, η δεύτερη σειρά καθισμάτων αντί για ενιαίο κάθισμα έχει δύο ανεξάρτητες πολυθρόνες, που προσφέρουν μεγαλύτερη άνεση στους επιβάτες τους, ενώ η τρίτη σειρά – αν και δεν έχει τόση άπλα – μπορεί να φιλοξενήσει ενήλικους, αρκεί τα μεσαία καθίσματα να μην είναι τραβηγμένα εντελώς πίσω.

Με έξι ή επτά επιβάτες ο χώρος αποσκευών είναι μόλις 130 λίτρα, αλλά αν η 3η σειρά καθισμάτων αναδιπλωθεί τότε (ανάλογα με την ρύθμιση των μεσαίων καθισμάτων) η χωρητικότητα αποσκευών εκτοξεύεται στα 506 ως 610 λίτρα. Εκτός αυτών, οι πολλοί χώροι για μικροαντικείμενα και η έξυπνη διάταξη κάνει εύκολη την ζωή οδηγού και επιβατών.

Το εσωτερικό είναι ιδιαίτερα προσεγμένο, με υψηλή ποιότητα υλικών κατασκευής και άψογη εργονομία, ενώ στην ανατομική και με πολλαπλές δυνατότητες ρύθμισης θέση του οδηγού μπορούν να βολευτούν όλοι οι σωματότυποι.

Στο πολύ πλούσιο επίπεδο εξοπλισμού, περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων ESP με hill holder και σύστημα ελέγχου κατάβασης, σύστημα προειδοποίησης εκτροπής από τη λωρίδα κυκλοφορίας, υποβοήθησης διατήρησης στη λωρίδα και υποβοήθησης διατήρησης στο μέσον της λωρίδας, σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος με ανίχνευση πεζών και δικύκλων και αυτόματο φρενάρισμα κατά τη στροφή σε διασταύρωση, σύστημα αποφυγής σύγκρουσης με κάθετα διερχόμενα οχήματα κατά την πέδηση, σύστημα προειδοποίησης σύγκρουσης κατά το άνοιγμα των θυρών (σε περίπτωση διερχόμενου οχήματος), σύστημα προειδοποίησης εκκίνησης προπορευόμενου οχήματος, σύστημα προειδοποίησης απόσπασης προσοχής, 7 αερόσακους (ο 7ος μεταξύ οδηγού και συνοδηγού), αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους, θερμαινόμενους και αναδιπλούμενους καθρέφτες, προσαρμοζόμενο cruise control, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα καθίσματα οδηγού και συνοδηγού, σύστημα επιλογής τρόπου οδήγησης, σύστημα επιλογής ελέγχου πρόσφυσης σε ειδικές συνθήκες (χιόνι, λάσπη, άμμος), θερμαινόμενα εμπρός καθίσματα, δερμάτινα καθίσματα, ηλεκτροχρωματικό εσωτερικό καθρέφτη, αυτόματους προβολείς, αυτόματα φώτα και καθαριστήρες, κάμερα οπισθοπορείας, σύστημα υποβοήθησης παρκαρίσματος εμπρός-πίσω, φωτιστικά τεχνολογίας LED εμπρός-πίσω, υπολογιστή ταξιδιού, ζάντες αλουμινίου, σύστημα πολυμέσων με Βluetooth, συμβατότητα με Apple CarPlay και Android Auto, 2 θύρες USB και χειριστήρια στο τιμόνι, 2 θύρες USB ταχείας φόρτισης για την δεύτερη σειρά καθισμάτων, σύστημα πλοήγησης, ασύρματη φόρτιση κινητού τηλεφώνου, συναγερμό, σύστημα start-stop, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών,… stop.

Δεν περιλαμβάνεται όμως ρεζέρβα και αυτό δεν είναι ότι καλύτερο για ένα τετρακίνητο SUV όπως το Santa Fe της δοκιμής μας, που με ύψος από το έδαφος 208 χλστ μπορεί άνετα να κινηθεί ακόμα και σε κακοτράχαλους χωματόδρομους.

Στο «αεροπορικής» σχεδίασης ταμπλό κυριαρχεί η αιωρούμενη οθόνη των 10,25 ιντσών στο μέσον και η φαρδιά κονσόλα, στην οποία βρίσκονται περί τους σαράντα διακόπτες, χειριστήρια και μοχλοί, ανάμεσα τους και ο περιστροφικός για το Terrain Mode με διπλή λειτουργία (προγράμματα οδήγησης Eco, Sport και Smart και προγράμματα οδοστρώματος Sand, Snow και Mud). Όλα αυτά χρειάζονται χρόνο εξοικείωσης, αλλά όταν συνηθίσεις οι χειρισμοί γίνονται πολύ πιο εύκολα από αυτούς μέσω της οθόνης πολυμέσων.

Βέβαια, όλα τα παραπάνω δικαιολογούν την «αλμυρή» τιμή κτήσης που είναι 67.690 ευρώ στα οποία όμως περιλαμβάνεται εργοστασιακή εγγύηση 5 ετών με απεριόριστα χιλιόμετρα 5 χρόνια δωρεάν οδική βοήθεια και ετήσιο τεχνικό έλεγχο, ενώ η εγγύηση της μπαταρίας του υβριδικού συστήματος φτάνει τα 8 χρόνια ή 160.000 χιλιόμετρα.

Κινητήρας – Μετάδοση

Το υβριδικό σύστημα κίνησης του Santa Fe PHEV αποτελείται από ένα βενζινοκινητήρα 1.6 τούρμπο με 180 ίππους κι έναν ηλεκτροκινητήρα 91 ίππων (τροφοδοτείται από μπαταρία χωρητικότητας 13,8 kWh), με συνδυασμένη ισχύ 265 ίππων. Το υβριδικό σύστημα συνοδεύεται με αυτόματο κιβώτιο 6 ταχυτήτων, που διακρίνεται για τις ομαλές και γρήγορες αλλαγές του, τις οποίες ο οδηγός μπορεί να κάνει και χειροκίνητα μέσω paddles.

Οι τιμές απόδοσης του κινητήριου συνόλου είναι επαρκείς για το βάρους σχεδόν 2 τόνων αμάξωμα, με επιτάχυνση 0-100 σε 8.8΄΄ και τελική ταχύτητα 187 χλμ/ώρα. Αξιοπρεπείς είναι και οι ενδιάμεσες επιταχύνσεις αρκεί η ρύθμιση στα προγράμματα οδήγησης να μην είναι στο eco.

Σε ότι αφορά την κατανάλωση ενέργειας και καυσίμου, η αυτονομία με αμιγώς ηλεκτροκίνηση δεν ξεπερνά τα 35 – 40 χιλιόμετρα (μέση κατανάλωση ενέργειας 18,1 KWh/100 χλμ), ενώ η κατανάλωση καυσίμου κυμαίνεται από τα 1,8 λτ/100 χλμ όταν η μπαταρία έχει ρεύμα, έως 7,5 λτ/100 χλμ, όταν η μπαταρία είναι άδεια (το σύνηθες). Στην δεύτερη περίπτωση που εύκολα θα συμβεί σε ένα ταξίδι, η χωρητικότητα 47 λίτρων καυσίμου στο ρεζερβουάρ κρίνεται μικρή για την κατηγορία του Santa Fe.
Πάντως, η μπαταρία ποτέ δεν αδειάζει εντελώς, αλλά όταν φτάσει στο 15% της χωρητικότητας της, απαγορεύει την αμιγώς ηλεκτρική κίνηση και περνά αυτόματα σε υβριδική λειτουργία, επεμβαίνοντας σποραδικά ώστε να παραμένει χαμηλή η κατανάλωση. Σημαντική μείωση κατανάλωσης επιτυγχάνεται με την επιλογή του προφίλ λειτουργίας eco (η κίνηση μεταδίδεται μόνο εμπρός), ενώ στο προφίλ smart το σύστημα επιλέγει αυτόματα τρόπο λειτουργίας του συστήματος παροχής ισχύος ανάλογα με το στιλ οδήγησης. Σημειωτέον εδώ ότι, με επιλογή του προφίλ sport η κίνηση μεταδίδεται (ανάλογα με τις συνθήκες) έως 50% πίσω.

Από τη θέση του οδηγού

Στην πρώτη κιόλας επαφή του οδηγού με το «πιλοτήριο», αυτό που εντυπωσιάζει (και απαιτεί χρόνο εξοικείωσης) είναι η πληθώρα των διακοπτών και η ευρυχωρία.

Στη συνέχεια, από τα πρώτα μέτρα διαδρομής, γίνεται εμφανές πως το μεγάλο προσόν του Santa Fe είναι η ποιότητα κύλισης και η άνεση, που όμως δεν είναι σε βάρος της οδικής συμπεριφοράς.
Πέραν αυτών η βελτιωμένη αεροδυναμική και η τοποθέτηση πολλών εξαρτημάτων χαμηλά στο αυτοφερόμενο πλαίσιο, μείωσε την απόσταση του κέντρου βάρους από το έδαφος με αποτέλεσμα την σταθερότητα του οχήματος στις στροφές, μειωμένες κλίσεις του αμαξώματος και πιο εύχρηστη λειτουργία κατά την διάρκεια της οδήγησης.

Το Santa Fe που οδηγήσαμε είναι ένα κυριολεκτικά ταξιδιάρικο όχημα, που χαίρεσαι να διανύεις μαζί του μεγάλες αποστάσεις, με κύρια προτίμηση τους αυτοκινητόδρομους, αλλά και ευχάριστες διαδρομές σε επαρχιακούς γεμάτες στροφές δρόμους (με επιλογή προφίλ λειτουργίας smart ή sport).

Η απόδοση του κινητήρα και η τετρακίνηση (HTRAC) σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να μας «παραμυθιάσουν» ότι έχουμε να κάνουμε με ένα υπερυψωμένο όχημα επιδόσεων, καθώς τα επιπλέον κιλά και το ύψος από το έδαφος δεν προσφέρονται για σπορ οδήγηση, η οποία δεν είναι και το ζητούμενο σε αυτής της κατηγορίας τα οχήματα. Επίσης, το Santa Fe δεν είναι το καθημερινό όχημα για την πόλη, ούτε αισθάνεται βολικά στα σοκάκια παρά την υπερυψωμένη θέση οδήγησης και τους πολλούς αισθητήρες. Ατού στις περιπτώσεις αυτές το ελαφρύ τιμόνι που βοηθά στους κλειστούς ελιγμούς αλλά δεν έχει την αίσθηση που θα θέλαμε.

Στα συν που εντοπίσαμε είναι τα δυνατά φρένα που ελέγχουν εύκολα το βάρος της κατασκευής και δεν κουράζονται. Βοήθεια σε αυτά έρχεται η περιορισμένη ανάκτηση ενέργειας (χωρίς επιλογή αυξημένης ανάκτησης) της μπαταρίας, που όμως ελάχιστα προσφέρει σε επίπεδο φόρτισης, αλλά απλά διατηρεί στην μπαταρία αυτό το 15% περίπου για να συνεισφέρει κατά περίπτωση περιορίζοντας την κατανάλωση.

Το σύστημα τετρακίνησης, σε συνδυασμό με τις μεγάλες γωνίες προσέγγισης/ράμπας/διαφυγής, την επιλογή ρύθμισης των ηλεκτρονικών ανάλογα με την επιφάνεια κίνησης (λάσπη/χιόνι/άμμος) και το σύστημα ελέγχου κατάβασης, δίνουν στο ογκώδες αμάξωμα σημαντικές εκτός δρόμου δυνατότητες, παρά τα ασφάλτινου προσανατολισμού ελαστικά. Εδώ η καλύτερη επιλογή είναι το προφίλ sport (με δυνατότητα μεταφοράς της ροπής έως 50% στους πίσω τροχούς), αλλά ο οδηγός δεν πρέπει να ξεχνά πως δεν υπάρχει ρεζέρβα.

Συνολικά, το γεροδεμένο πλαίσιο αποδεικνύει σε κάθε στιγμή την ποιότητα κατασκευής και τα ηλεκτρονικά βοηθήματα επεμβαίνουν και ελέγχουν τις όποιες τάσεις υποστροφής αναπτύσσονται, κυρίως όταν οδηγούμε επιθετικά.

Δια ταύτα

Το κορυφαίο Santa Fe είναι ένα οικογενειακό όχημα, που θα ικανοποιήσει χρήστες με πολυμελείς οικογένειες, σπόρτσμεν με αυξημένες μεταφορικές ανάγκες και λάτρεις των ταξιδιών. Στέκεται άνετα απέναντι στον ανταγωνισμό των D-SUV και παρέχει πολυτέλεια, άνεση και άφθονους χώρους στους επιβάτες, ενώ προσφέρει χαμηλό κόστος μετακίνησης με την προϋπόθεση ότι, η μπαταρία έχει αποθέματα ενέργειας.

Στον αντίποδα, έχουμε την τσουχτερή τιμή του που πλησιάζει τις 70.000 ευρώ, ποσόν που όσοι έχουν να το δώσουν δεν αποκλείεται να κοιτάξουν σε πιο προβεβλημένους κατασκευαστές, ειδικά αν δεν έχουν οδηγήσει τα Hyundai της τελευταίας δεκαετίας και οι αναμνήσεις τους προέρχονται από τα Santa Fe προηγούμενων γενεών.

Υπέρ

  • Χώροι – Άνεση
  • Ποιότητα κατασκευής
  • Ευελιξία διαμόρφωσης εσωτερικού
  • 6 ή 7 θέσεις
  • Εξοπλισμός
  • Τετρακίνηση
  • Επιδόσεις
  • Ποιότητα κύλισης
  • 5ετής Εγγύηση

Κατά

  • Έλλειψη ρεζέρβας
  • Έλλειψη δυνατότητας επιλογής αυξημένης ανάκτησης ενέργειας
  • Μικρό ρεζερβουάρ
  • Έλλειψη ασύρματου Car Play

Τεχνικά χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: 5θυρο, 6θέσιο ή 7θέσιο, SUV/Crossover
  • Διαστάσεις: 4.785 Χ 1.900 Χ 1.730 (με ράγες οροφής) χλστ
  • Μεταξόνιο: 2.765 χλστ
  • Ύψος από το έδαφος: 208 χλστ
  • Γωνίες προσέγγισης/ράμπας/διαφυγής: 17,9° / 15,4° / 19,3°
  • Χώρος αποσκευών: 506-610 / 1704 λτ
  • Ρεζερβουάρ καυσίμων: 47 λτ
  • Βάρος: 2.037 κιλά
  • Κινητήρας: Βενζίνης, 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, 1.598 κ.εκ., Euro 6d
  • Ισχύς θερμικού κινητήρα: 180 ίπποι/5.000 σαλ
  • Μπαταρία ιόντων λιθίου: 13,8 KWh
  • Ισχύς ηλεκτροκινητήρα: 91 ίπποι
  • Ροπή ηλεκτροκινητήρα: 304 Nm
  • Συνδυαστική Ισχύς (ίπποι/σαλ): 265
  • Συνδυαστική Ροπή (Nm @ σαλ): 350/1.000 – 4.500
  • Μετάδοση: Αυτόματη τετρακίνηση
  • Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο, 6 σχέσεων (Shiftronic)
  • Ανάρτηση: Εμπρός Τύπου McPherson / Πίσω Πολλαπλών Συνδέσμων
  • Τροχοί: 235/55/19
  • Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
  • Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική υποβοήθηση, με κύκλο στροφής 11,4 μ.
  • Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 8.8΄΄
  • Τελική ταχύτητα (χλμ/ώρα): 187
  • Ηλεκτρική αυτονομία (δοκιμής): 35-40 χλμ
  • Κατανάλωση ενέργειας: 18,10 kWh/100 χλμ
  • Μέση κατανάλωση (δοκιμής με/χωρίς ρεύμα): 1,8 λτ / 7,5 λτ ανά 100χλμ
  • Εκπομπές CO2 (WLTP): 37,0 gr/km
  • Τέλη κυκλοφορίας: 0 ευρώ
  • Εγγύηση: 5ετής χωρίς όριο χιλιομέτρων
  • Εγγύηση μπαταρίας λιθίου: 8ετής
  • Τιμή: 67.690 ευρώ